Image by Howard Bouchevereau

GRUPPSPEL

Grupper, omgångar

• Deltagarna är indelade i x divisioner, där varje division har 7 spelare.

• Man möter varje spelare en gång, vilket ger 6 matcher per spelare och omgång.

• Efter varje omgång flyttas de 2 första upp, och spelare på 6:e och 7:e plats flyttas ned.

• En omgång varar 6 veckor, varje deltagare spelar en match per vecka.

Matchformat

Man spelar i korta set; först till 4 game. Vid gameställning 3 lika spelas ett vanligt tiebreak

Spelregler

• Matcherna spelas i max. 3 korta set, först till 4 game.

• Sidbyte sker vid varje ojämnt game. Båda spelarna har 90 sekunder från slutet av sista poängen i gamet före sidbytet tills serven slås till i första poängen i gamet efter sidbytet.

• Servaren har 30 sekunder från slutet av en poäng tills serven slås till i nästa poäng. Mottagaren ska följa servarens ”rimliga” takt mellan poängen(mottagaren har inte rätt till 30 sekunder)

• Inbollning är max. 10 min.

• Först till 4 game vinner setet. Vid 3-3 spelas tie-break.

• Tie-break spelas först till 7 poäng (där man måste vinna med 2 poängs marginal)

• I varje match delar spelarna på totalt 6 poäng (förutom vid W.O.)

• Set-vinnare får 2 poäng.

• Ej färdigspelade set ger ledaren 1,5 poäng och den som ligger under 0,5 poäng.

• Vid lika ställning erhåller båda spelarna 1 poäng.

• Ej påbörjade set ger spelarna 1 poäng var.

• När klockan ringer är matchen slut, man spelar inte färdigt pågående boll. Ett eventuellt pågående game eller tie-break räknas då inte, utan det är ställningen efter senast avslutade game/tiebreaket som gäller.

• Spelarna (en av dem) registrerar matchens resultat via hemsidan.

• Vid samma poäng i tabellen räknas i första hand gameskillnad och i andra hand poäng i inbördes möte (gameskillnad påverkar inte). Om det fortfarande är oavgjort avgör Backhandsmash tabellplaceringen genom lottning.

Bollar

Till varje match ansvarar spelaren som står först att ha fräscha bollar, spelade med max en timme.

Om en match inte kan spelas som schemalagt

Om en match inte kan spelas som schemalagt ska tiden antingen:

• Ledigställas (normalfallet)

• Användas för annan gruppspelsmatch eller egen träning

Vid ledigställning

Spelaren som inte kan spela kontaktar ansvarig för gruppspel, senast 24 timmar innan match för att kunna boka en ny tid för matchen som inte kunde spelas.

Om man är ute i god tid (minst 24 timmar innan match) kan man boka ny tid. Den ursprungliga tiden ledigställs därefter.

Är man sent ute (mindre än 24 timmar innan match) kan man endast ledigställa tiden, det går inte att boka ny kostnadsfritt. Efter ledigställningen mailar man gruppspelsadministratören och ber om hjälp med ny bokning. Ny tid från gruppspelets tider kan inte garanteras, man kan komma att behöva betala en egen tid för matchen. Om den ledigställda tiden blivit uthyrd som strötid får man tillgodohavande för att betala en egen tid.

Flytt av match eller byte av matchtid

1. Deltagare som inte kan spela match enligt schema ska skyndsamt:
    Försök byta match med någon i samma grupp.

2. Om inte det går - ledigställ tiden via ansvarig för gruppspelet.

3. Kontakta motståndaren för att hitta lämplig ersättningstid.

4. När ny tid överenskommits, boka ersättningstiden via ansvarig för gruppspelet. Alternativt får ni boka och betala en egen tid.

I gruppspelet är grundtanken att alla matcher ska spelas varje omgång, antingen som planerat eller på en ersättningstid. Deltagare i gruppspelet förutsätts därför göra sitt bästa för att föreslå och acceptera ersättningstider när behov uppstår. W.O. ska normalt uppstå endast vid skada eller sjukdom, men i undantagsfall också om matchflytt inte kan genomföras.

Domslut

Spelare dömer enväldigt på sin planhalva. Vid tveksamheter gäller regeln ”hellre fria än fälla”. När man inte ser att bollen är ute, så är den rätt! Poängen får dock spelas om, när båda spelarna så önskar.

Poängräkning

Servande spelare ska efter varje avslutad poäng högt och tydligt tillkännage poängställningen i gamet innan nästa boll spelas.

Avbruten match

Om en match avbryts på grund av skada eller annan omständighet förlorar spelaren som bryter matchen på W.O.

Walk Over och saknade resultat

• Walk Over (W.O.) ger 3 poäng. En spelare får lämna W.O. i högst 2 matcher. Spelarens resultat utgår från serietabellen vid tredje W.O.-matchen. Spelaren kvarstår dock i gruppspelet, om giltiga skäl angivits för varje W.O.

• Ogiltig W.O. leder till uteslutning i nästa omgång. Sådan W.O. uppstår när en spelare uteblir utan att ha lämnat besked om återbud och rapporteras till ansvarig för gruppspelet.

• Orapporterade matchresultat betraktas inte som W.O. Saknas resultat vid den slutliga sammanställningen, erhåller båda spelarna 0 poäng.

• När antalet orapporterade matcher och W.O.-matcher uppgår till tre, utgår spelarens resultat från serien. Det innebär att fler spelare än tre kan flyttas till lägre division.

Uteslutning

Spelare som ej följer gällande regler och/eller visar bristande sportslighet kan uteslutas ur gruppspelet. De flesta situationer löser man bäst genom dialog på banan, men vid behov rapporterar man klagomål till gruppspelsansvarig.

Placering i divisioner

Spelare som efter en tids frånvaro vill återkomma till gruppspelet kan inte räkna med att bli placerad i samma grupp som tidigare.

Resultatrapportering

Efter varje match ska resultatet omgående rapporteras till ansvarig för gruppspelet.

Intresseanmälan

Vill du börja i gruppspelet lämnar du en intresseanmälan till tennis@leksandstennisklubb.se. Du blir sedan kontaktad.

Medlemskap

Det är inget måste att vara medlem i klubben, alla är välkomna att delta oavsett nivå. Vi delar upp varje grupp efter spelarens nivå.

Kontaktpersoner:

Ansvarig gruppspel: Emil Gulleryd, tennis@leksandstennisklubb.se